Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Sagan je exkluzívnou značkou aj v marketingu

Peter Sagan je jediným športovcom Slovenska, ktorému ekonomický denník Wall Street Journal venoval samostatný článok.

18.10.2016 11:00
Peter Sagan Foto: ,
Fanúšikovia Petra Sagana.
debata (1)

Dôvod je zrejmý – fenomén Sagan a jeho marketingový potenciál dávno presiahol hranice Slovenska či Európy. A práve v USA má veľa fanúšikov vďaka výborným výsledkom na najvýznamnejších amerických pretekoch Okolo Kalifornie.

„V dobe, keď je všetko vykalkulované a premyslené, Peter proste strieľa od boku,“ povedal o ňom bývalý profesionálny cyklista Christian Vande Velde. Inými slovami, marketingová hodnota Sagana síce stojí na fantastických výsledkoch, no je to aj spôsob, akým vyhráva a ako sa správa mimo pretekov, čo z neho robí cyklistickú superstar.

Agentúra SportsPro každý rok zverejňuje rebríček marketingovo najviac hodnotných športovcov. Sagan sa v tohtoročnom rebríčku umiestnil na 26. mieste, najvyššie zo všetkých cyklistov, a to rebríček zverejnili ešte v júni – predtým, ako Sagan získal už štvrtý zelený dres na Tour de France a samozrejme pred obhajobou titulu majstra sveta. „Okrem toho, že je najpopulárnejší cyklista v pelotóne, dokáže zaujať aj mimo súťaž,“ uvádza SportsPro. Slovenskému jazdcovi predpovedá možnosť posunúť sa v rebríčku ešte vyššie.

„Najdôležitejšie je, že je fenomenálny športovec. Ale dôležitým faktorom je aj to, že je autentický a kredibilný. To, čo Peter hovorí na kamery, mu aj naozaj veríte. V neposlednom rade Sagan je aj veľmi pekný muž, čo určite prispieva k jeho obľúbenosti. Čiže povedané jazykom marketéra, Sagan je príťažlivý pre všetky cieľové skupiny,“ hovorí Simona Bubánová, výkonná riaditeľka reklamnej agentúry Creative Department. „Preto sa aj stal veľvyslancom značky Good Idea Slovakia. Fotky s Petrom, ako drží slovenskú vlajku, obleteli celý svet. Takýto marketing pre krajinu v súčasnosti dokáže zabezpečiť naozaj len Peter Sagan.“

Slovenský športový fenomén určite patrí medzi päť najlepšie platených jazdcov v profipelotóne. Cyklistické tímy, na rozdiel napríklad od tímov NHL, platy športovcov nezvyknú zverejňovať, no viacerí manažéri uviedli, že Sagan môže v novom tíme Bora-Hansgrohe zarábať okolo 6 miliónov eur ročne. To je podľa všetkého viac, ako dostáva Christopher Froome, dvojnásobný víťaz slávnej Tour de France. Dôvodov môže byť viacero. Okrem toho, že Froome pôsobí trochu odťažito, niekedy až tajnostkársky, celá jeho sezóna sa točí výhradne okolo Tour de France. Vo svetle reflektorov je tak prakticky len jeden mesiac v roku.

Sagan ide naplno od prvých pretekov v Austrálii či Dubaji, cez jarné klasiky v Belgicku, Holandsku a Francúzsku a Tour de France až po majstrovstvá sveta na záver sezóny. A počas celého roka vie vyhrávať. Preto sponzori neváhajú. Je tvárou značiek ako Citroen, Telekom, Sunroot či Specialized. Sú to všetko globálne firmy, ktoré dobre poznajú silu marketingu a vedia, že Sagan im výrazne pomáha pri tvorbe pozitívneho imidžu. „Každý tím by bol šťastný, keby mal Sagana. Priťahuje pozornosť, preto chápem, že si môže pýtať také peniaze,“ povedal pre Velonews.com Luca Guercilena, manažér tímu Trek – Segafredo.

Neznižuje však Saganovu marketingovú hodnotu skutočnosť, že je z malej krajiny s malým trhom? „Nie, to si nemyslím. Naopak, myslím si, že je to fakt, ktorý pridáva na sympatiách k tomuto športovcovi,“ dodala Bubánová.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Peter Sagan